Ik begin inmiddels een vaste bezoeker van de shows van Hans Klok te worden. Ik kijk ook graag naar Mindf*ck met Victor Mids op TV. Illusies, goochel-acts, magie, “voor-de-gek-gehouden-worden”, het is maar net hoe je het zelf wilt noemen en hoe je er naar wilt kijken. In mijn geval is het redelijk nuchter, je weet dat je voor de gek gehouden wordt, maar ik hoef niet te weten hoe het gedaan wordt. Want de verbazing en verwondering, zaken die “onverklaarbaar” zijn, het is ook wel eens fijn dat je iets ziet en denkt “hoe is het mogelijk!”.
Begin mei zag ik ergens een advertentie van de Harmonie dat Hans weer in de Harmonie op zou treden. Ik heb hem daar al eens gezien in 2012, in 2016 en in 2018. In 2021 op het Java-eiland in Amsterdam en in 2022 in Amsterdam, ik was al naar het Java-eiland gereden, maar dit was op het Havenpark.
In 2016 kon je een ander type ticket kopen, waarbij je ook met Hans op de foto kon. Dat heb ik toen gedaan, de foto zie je ook terug bij de bovenstaande link. Dit jaar trad Hans een aantal maal op in de Harmonie, ik heb gekozen voor de voorstelling van 20.00 uur en wederom met de meet-en-greet.
Bij binnenkomst krijg ik een gouden polsbandje wat mij later toegang geeft tot de ruimte boven waar de meet-en-greet is. De uitleg wordt gedaan door een meneer die familie zou kunnen zijn van Cesar Zuiderwijk, die weekend zit ik een beetje in de look-a-like sferen, dat komt verder in dit artikel (en het verslag van 8 december terug).
In de zaal zit ik op de 4e rij, exact in het midden. Hier heb je flink wat voetruimte (dat was ook de reden dat ik deze plek gekozen heb). De show heeft een groot high-tech gehalte, met computeranimaties e.d. op het grote scherm, geweldig gemaakt! Naast de assistenten/spelers en beeldschone assistentes (vooral voor de mooie blonde Bo heb ik een zwak) is er nog een rol, mime-speler Kevinski. Hij was ook bij de voorstellingen in de circustenten. Laat ik eerlijk zijn, waarschijnlijk vinden kinderen het heel vermakelijk wat hij doet, maar ik vind er niet zoveel aan. Als ik in de zaal om mij heen kijk is het publiek over het algemeen 30+, dus ik vraag mij af of dit wel zo geslaagd is.
Als “vaste bezoeker” heb ik natuurlijk al veel trucs gezien en komen veel trucs mij dus bekend voor. Nog steeds onverklaarbaar en nog steeds fantastisch. Dame in de kooi, Hans er bovenop, een groot doek en werkelijk: 2 tellen, doek weg en de rollen zijn omgedraaid. In een metalen kist, waar brandende metalen spiezen doorheen gaan: leeg… en daarna er weer ongeschonden uitkomen. Twee acts met deelname uit het publiek, 1 waarbij een colbertjasje van een bezoeker onverklaarbaar achter het gordijn verdwijnt en supersnel om de schouders zit van de dame die vastgebonden zit. De kartonnen doos waar degens doorheen gestoken moeten worden, door 2 mensen uit het publiek, waaronder mijn buurman. Hij staat er dus zo goed als “boven op” en kan ook alleen maar uitbrengen: “je staat erbij, hij moet wel in die doos zitten, maar je ziet niets”.
Ook krijgen we de brandende gloeilamp van Harry Blackstone die een stuk de zaal in gestuurd wordt. Alle trucs zijn top, omdat we een beetje verwend zijn met alle grote trucs is de respons op wat “kleinere trucs” soms wel eens wat minder, wat minder applaus, maar het blijft nog steeds supercool. Zo staat er een cameraman op het podium, zodat je kunt zien dat Hans een kaart in handen heeft en “poef”, het is ineens een horloge. Dan krijgen we het schuiven met een kaart over een doek, waardoor er ineens euro’s op het doek liggen. En dan ook nog een stuk groter. En vervolgens (je hoort de munten klikken/klinken, dus “echt geld”) zijn het allemaal papiersnippers of iets dergelijks.
De show duurt ongeveer een uur, daarna een pauze en daarna nog ongeveer een uur. Daarna gaan we naar de meet-en-greet ruimte, krijgen we een bitterbal en glaasje prosecco en is het wachten. De man die het bandje had omgespeld, had al gezegd: na ongeveer 20 minuten. We kunnen dan met Hans op de foto en ook nog een vraag stellen. Een medewerker maakt de foto, wederom een look-a-like, want ik vind hem wel een beetje op de drummer van Kane, Cyril Directie lijken. In ieder geval, foto gemaakt en Hans nog even gevraagd of hij ook weer in de circustent met “Klok and Friends” gaat optreden. Komend jaar niet (want dan is er deze show), maar in 2026 is dat wel de bedoeling.
De Harmonie deelt vervolgens op Instagram nog een aankondiging voor de laatste voorstelling op zondag 8 december, met daarbij mijn opname als video-short, mijn collega Marjon en oud collega Lammert tippen mij nog even, zodat ik die ook nog even gedeeld heb. Ik hoop namelijk dat ook zondag de hele zaal weer vol zat. Want al die attributen, de digitale “show”, de medewerkers, het transport van al dat spul, het moet allemaal betaald worden. En als “zelfstandig ondernemer” zal Hans ook zijn eigen pensioen moeten regelen. Want hoewel ik niet weet “hoe” die trucs gaan, volgens mij is dat alleen te doen als je supersnel bent, sportief, een topconditie hebt. Het slechte karakter in deze show “Hans Lok” spreekt al schamper over dat Hans ouder wordt, maar het is natuurlijk wel een feit dat je waarschijnlijk op je 65e de show niet meer zo kunt brengen als nu. Dus als je nog eens naar een show van Hans Klok kunt gaan, niet twijfelen, dat kaartje kopen (speellijst) en kijken of je bij groep 1 “ik wordt voor de gek gehouden, maar het boeit me niet” of bij groep 2 “hoe doet ie dat? hoe doet ie dat? dat kan toch niet!” hoort!