post-header-photo

Frog Leap: Leo Moracchioli in Eindhoven op 29 september 2024

Op zaterdag 11 mei 2024 volgde ik een Youtube-uitzending van Frogleap Studio’s. Oprichter daarvan is Leo Moracchioli, iemand die ik ooit via zijn metal-versie van Ob-la-di, Ob-la-da online tegengekomen ben. Regelmatig bezoek ik zijn Youtube-kanaal om zijn versies van nummers te beluisteren. En ik zou the man, the myth, the legend ook wel eens live willen zien/horen performen.

Ik heb de mensen van Neushoorn gevraagd of “dit iets voor hun is”, je weet het nooit. Leo speelt wel eens in het buitenland, ik zag een tijd geleden dat hij in Tivoli in Utrecht opgetreden had (daar had ik nog wel heen willen rijden). Na deze Youtube-gig op zijn site gekeken of hij dit jaar naar Nederland komt. En ja, in september speelt hij in de Effenaar in Eindhoven. Het is een beetje als een rit naar de Ahoy, toch wel wat kilometers om te rijden… Maar goed, als je niet weet of hij de komende jaren nog ergens dichterbij gaat optreden, dan toch maar een kaartje kopen! En ook meteen een overnachting bij NH Hotels! En lekker met de trein.

Zondag 29 september parkeer ik de auto bij de Klanderij (parkeergarage Zaailand is vol, deels door de werkzaamheden waardoor een deel van de parkeervakken niet beschikbaar is en omdat Cambuur tegen Emmen speelt, ook hier parkeren bezoekers).

Voor 14.17 uur zit ik al in de trein, maar de trein blijft staan, we vertrekken pas rond 14.28 uur, er was iemand onwel geworden (gaat het gelukkig weer goed mee). Dat betekent wel dat bij aankomst in Zwolle mijn aansluitende trein weggereden is, dus bij de kiosk een cappuccino gekocht en in het zonnetje gestaan, na een kleine 20 minuten in die trein gestapt. Bij Utrecht Centraal er weer uit, daar moet ik van spoor 8 naar spoor 18. Daar nog even een mevrouw geholpen om haar fiets de trap op te krijgen, rond 17.47 sta ik buiten bij station Eindhoven. Inchecken bij het hotel, even TV zappen en daarna richting de Effenaar. De deur gaat daar om 19.30 uur open.

Kaartje scannen, trappen op, links mijn jas in een kluisje, naar rechts weer trappen op. Daar staat de merchandise, dus eerst een t-shirt kopen en daarna een Vedett IPA. Rond 20.15 start het concert.

Je ziet op de filmpjes /foto’s ook een konijn, die hoort bij de band. Liep voor het concert ook al door de zaal. Het eerste nummer is het themanummer van de Ghostbusters, het volgende is House of the Rising Sun. En zo gaan we door allemaal bekende nummers van deze band heen. Bij redelijk wat nummers zingt zangeres Hannah Boulton mee. We hebben een drummer en twee gitaristen op het podium.

Het concert gaat door tot iets voor 22.00 uur. Een uur en drie kwartier staan “raggen”, dat komt natuurlijk flink op de stembanden aan, maar ik denk dat ik namens de zaal kan zeggen dat het voor ons nog wel een uurtje langer had mogen doorgaan. Na nog een Vedett hou ik het voor gezien en ga terug naar het hotel. Nog wat TV kijken en dan maar plat.

De volgende ochtend ontbijt op de 13e (bovenste) verdieping, waar ik een mooi uitzicht heb op de Dommelstraat en de Effenaar. Na het uitchecken naar het station. Dit hotel staat op een prima stek, maximaal 5 minuten vanaf het station en in maximaal 10 minuten ben je bij de Effenaar. Omdat ik een voordeelticket heb, mag ik pas vanaf 10.00 uur door de poortjes. Zo kan ik in de hal nog even genieten van iemand die piano speelt op de piano die hier staat.

Daarna in de trein, via ‘s Hertogenbosch, Utrecht Centraal naar Amsterdam Zuid. Zo rij ik langs de Amsterdam Arena en zie ik nog wat bekende locaties. Bij station Zuid moet ik even wachten op de overstap. Een Indiase man staat hier met vrouw en dochtertje op het perron en maakt een soort selfie-foto van hun zelf. Dus maar even gevraagd of ik een foto van ze zal maken, wat ze graag willen, dus even 3 foto’s gemaakt, dan kunnen ze daar zelf de beste van uit zoeken, ze staan er op deze manier mooi met zijn 3-en op. Het wordt gewaardeerd, ik krijg een “Thank you brother” van ze terug.

Geen vertragingen vandaag, na Zwolle een conducteur met goede humor in zijn mededelingen via het omroepsysteem. Om 13.45 uur ben ik weer in Leeuwarden.

Ik zie inmiddels dat in 2025 Leo weer naar Tivoli in Utrecht gaat (3 april). Tijdens het optreden heeft hij wel tussen neus en lippen door gezegd dat hij nog een keer in Eindhoven terug komt, dus ik vermoed dat die datum hier ook nog wel bij komt. Maar.. om op het intro terug te komen. Toen ik de zaal van de Effenaar binnenliep was mijn eerste indruk dat ik in de Neushoorn stond… de zalen zijn volgens mij even groot, zelfde indeling, ook een balkon. Dus Leo… neem Leeuwarden ook mee bij je tourlijst van volgend jaar. Genoeg muziekliefhebbers om die zaal vol te laten lopen. Cheers!

Foto-album: link.

Youtube-playlist: link.

Playlist via setlist.fm:

1. Ghostbusters (Ray Parker Jr. cover)
  2. The House of the Rising Sun ([traditional] cover)
  3. Therefore I Am (Billie Eilish cover)
  4. Dance Monkey (Tones and I cover)
  5. Barracuda (Heart cover)
  6. Come Together (The Beatles cover)
  7. Feel Good Inc. (Gorillaz cover)
  8. Breathe (The Prodigy cover)
  9. I’m Gonna Be (500 Miles) (The Proclaimers cover)
  10. Heathens (twenty one pilots cover)
  11. Pokémon Theme (Jason Paige cover)
  12. Pitbull Terrier (Die Antwoord cover)
  13. Try (P!nk cover)
  14. Hello (Adele cover)
  15. Eye of the Tiger (Survivor cover)
  16. Listen to Your Heart (Roxette cover)

Encore:

1. Africa (Toto cover)
  2. Zombie (The Cranberries cover)